* از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. وکیل تخلیه و نحوه گرفتن دستور تخلیه | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

وکیل تخلیه و نحوه گرفتن دستور تخلیه

وکیل انحصار وراثت در تهران
ژانویه 27, 2020
وکیل در شمال تهران
فوریه 4, 2020

نحوه گرفتن حکم تخلیه

اجاره یک قرار داد موقت است که ذکر مدت در آن از شرایط اساسی به شمار می رود و عدم ذکر مدت باعث از بین رفتن اعتبار این عقد می گردد.

اگر پس از پایان قرارداد اجاره مستاجر بدون تمدید این قرارداد از تخلیه ی ملک مورد نظر خودداری کند صاحب خانه این حق را دارد که برای گرفتن دستور تخلیه در صورتی که ملک منزل مسکونی باشد به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک و در صورتی که ملک تجاری باشد به دادگاه عمومی محل وقوع ملک رجوع کند.

یکی دیگر از مواردی که صاحب خانه باید برای گرفتن دستور تخلیه به دادگاه رجوع کند زمانی است که طرف دعوا (مستاجر) یکی از سازمان ها یا نهادهای دولتی باشد.

تفاوت بین دستور تخلیه و حکم تخلیه در چیست؟

زمانی که دستور تخلیه تقاضا می‌شود، پس از بررسی کوتاه شواهد، این دستور صادر می‌شود، اما در تقاضای حکم تخلیه پس از صادر شدن حکم، ۲۰ روز پس‌ازآن حق تجدیدنظر قرار داده می‌شود. پس از طی این مدت اگر حکم به نفع مالک باشد، مالک باید تقاضای صدور اجراییه کند، پس‌ازآن مجدداً مدت‌زمان ۱۰ روزه‌ای برای اعتراض در نظر گرفته می‌شود. درنهایت اگر به اجراییه اعتراضی وارد نباشد، یا اگر اعتراضی باشد اما پذیرفته نباشد، تخلیه ملک انجام خواهد شد. با این اوصاف با یک اشتباه کوچک در تقاضای حکم مدت‌زمانی طولانی در شورای حل اختلاف باید به دنبال پرونده خود باشید!

شرایط تقاضای دستور تخلیه:

برای درخواست دستور تخلیه باید کلیه شرایط زیر با هم موجود باشد:

اجاره نامه مدت داشته باشد .

 اجاره نامه در دو نسخه تنطیم شده باشد .

هر دو نسخه اجاره نامه به امضاء موجر و مستاجر رسیده باشد .

 هر دو نسخه اجاره نامه به امضاء دو نفر شاهد رسیده باشد .

مدت اجاره تمام شده باشد .

روش اجرای حکم تخلیه

در صورتی که شرایط بین موجر و مستاجر طبق قانون موجر و مستاجر باشد و شرایط مذکور در آن قانون رعایت شده باشد و مستاجر شرایط اجاره را نقض کند، اجاره بها را پرداخت نکند و یا مدت زمان قرارداد اجاره پایان یابد، شورای حل اختلاف می تواند ظرف یک هفته حکم دستور تخلیه را صادر کند ولی در صورتی که نتوان به این قانون استناد کرد باید دادخواست تخلیه مطرح شود و مراحل دادرسی آن در دادگاه حقوقی طی شود.

اگر حکم به نفع مالک (خواهان) صادر شود مستاجر 20 روز مهلت اعتراض به حکم و تجدید نظرخواهی دارد، اگر تجدیدنظر خواهی نکند یا تجدید نظرخواهی کند و باز حکم به نفع مالک صادر شود. مالک باید درخواست صدور اجراییه کند و دوباره مستاجر 10 روز مهلت اعتراض به اجرایی را دارد.

در صورت عدم اعتراض مستاجر یا رد اعتراض او بعد از پایان 10 روز حکم اجرا می شود.

گاه ممکن است حکم اجرا شده و تخلیه ملک صورت گرفته باشد  بعد از اجرای حکم شخصی با داشتن مدارک و اسناد ادعای مالکیت آن ملک را مطرح کند یا در زمان اجرای حکم، متصرف با قرارداد اجاره ی قانونی درخواست کند که حکم اجرا نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *