* به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. حضانت فرزندان بعد از طلاق | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

حضانت فرزندان بعد از طلاق

بهترین وکیل مهریه در تهران
بهترین وکیل مهریه در تهران
سپتامبر 25, 2020
وکیل متخصص مهریه
وکیل متخصص مهریه
اکتبر 16, 2020
نمایش همه
حضانت فرزندان بعد از طلاق

حضانت فرزندان بعد از طلاق

حضانت فرزندان بعد از طلاق

پایان مدت حضانت فرزندان بعد از طلاق

در حال حاضر مادر تا سن هفت سالگی برای حضانت فرزندان بعد از طلاق صلاحیت دارد و پس از آن ، حضانت فرزندان بعد از طلاق تا دوران بلوغ به عهده پدر می باشد . پس از دوره بلوغ نیز این خود فرزند است که باید تصمیم بگیرد می خواهد با کدامیک از والدین زندگی کند .

در واقع زمانیکه فرزند پسر و دختر به سن بلوغ شرعی برسند ، حضانت به پایان می رسد و آنها می توانند راجع به اینکه می خواهند با کدامیک از والدین شان زندگی کنند تصمیم گیری کنند ؛ چرا که حضانت فرزندان بعد از طلاق راجع به اطفال است و در مورد اشخاص بالغ اعمال نمی شود .

سن بلوغ دختران نُه سال تمام قمری و سن بلوغ در پسران پانزده سال تمام قمری می باشد .
نکته مهم اینجاست که فرزندان تا زمانیکه به سن هجده سالگی نرسیده باشند ، به اصطلاح غیر رشید محسوب می شوند و توانایی دخالت در امور مالی خود را نخواهند داشت ؛ مگر اینکه رشد آنها ثابت شود. به همین دلیل است که کودکان بعد از سن بلوغ ( 9 و 15 سال ) ، تا سن هجده سالگی کماکان تحت ولایت پدر یا جد پدری خود خواهند بود .

همچنین ، حضانت هر کدام از والدین ، نافی در دوره حضانت فرزندان بعد از طلاق توسط دیگری نخواهد بود و به همین دلیل است که قانونگذار برای جلوگیری از ملاقات با فرزند ضمانت اجراهایی پیش بینی نموده است .

شرایط حضانت فرزندان بعد از طلاق

حضانت در لغت، پرورش و نگهداری از کودک معنا می‌گیرد که همان طور که پیش تر گفته شد در قانون جدید حمایت از خانواده و قانون مدنی نیز به اهمیت این موضوع پرداخته شده است. لازم به ذکر است که از دید قانونی حضانت بیشتر به جنبه‌های رسیدگی و پرورش جسم کودک تاکید دارد و چندان موارد تربیتی و پرورش اخلاقی را در بر نمی‌گیرد.

سن حضانت فرزندان بعد از طلاق

با استناد به قوانین جمهوری اسلامی ایران، بلوغ فرزندان عامل محدودیت سنی حضانت در نظر گرفته شده است. به طور کلی شرایط حضانت فرزندان پیش از طلاق زوجین بر عهده هر دوی ان‌ها می‌باشد، مگر اینکه یکی از زوجین فوت کند و یا از قبول مسئولیت سرباز زند. بر طبق قانون برای دختران ۹ سالگی و برای پسران ۱۵ سالگی به عنوان سن حضانت در نظر گرفته شده است. در این مدت هیچ کدام از والدین که حضانت فرزند به آن واگذار شده است، نمی‌توانند مسئولیت‌های خود را در قبال فرزند ترک نمایند.

شرایط سلب حضانت فرزندان بعد از طلاق

در صورتی که به دلیل عدم مراقبت و یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که فرزند تحت حضانت او است، صحت جسمی یا تربیت اخلاقی فرزند در معرض خطر باشد، دادگاه می تواند با تقاضای بستگان، قیم (سرپرست) و یا رئیس حوزه قضایی ترتیب شرایط بهتری را برای حضانت فرزندان بعد از طلاق اتخاذ نماید. در ادامه شرایط سلب حضانت فرزندان بعد از طلاق را لیست می کنم.

۱ عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادر
۲ اعتیاد زیاد به الکل، مواد مخدر و قمار
۳ معروفیت و سرشناس بودن در فساد اخلاقی و فحشا
۴ ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی
۵ تکرار ضرب و جرح خارج از عرف
۶ سوء استفاده از فرزند یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد، فحشاء، تکدی گری، قاچاق
۷ جنون مادر
۸ ازدواج مجدد مادر

نکته اول: فاسد بودن مادر مانع ملاقات فرزند نخواهد شد، زیرا ملاقات فرزند حق فطری و طبیعی یک مادر است.
نکته دوم: اگر پدر فوت کرده باشد، ازدواج مجدد مادر موجب ضایع شدن حق حضانت وی نخواهد شد.

دیدگاه ها بسته شده است