* از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. مراحل صدور گواهی انحصار وراثت توسط وکیل انحصار وراثت در تهران | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

مراحل صدور گواهی انحصار وراثت توسط وکیل انحصار وراثت در تهران

جرم چک بلامحل چیست | وکیل چک در تهران
نوامبر 15, 2019
دفتر وکالت در تهران
نوامبر 25, 2019

مرجع صدور گواهی انحصار وراثت

 وکیل انحصار وراثت در تهران : در حال حاضر برابر بند 3 ماده 11 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1387، صدور گواهی حصر وراثت در صلاحیت شوراهای حل اختلاف می باشد. مطابق با ماده 20 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، دعاوی راجع به تركه متوفی اگر چه خواسته ، دین و یا مربوط به وصایای متوفی باشد تا زمانی كه تركه تقسیم نشده در دادگاه محلی اقامه می شود كه آخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آن محل بوده و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی به دعاوی یاد شده در صلاحیت دادگاهی است كه آخرین محل سكونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.

 

چه اشخاصی صلاحیت تقاضای گواهی انحصار وراثت را دارند

وراث متوفی یا سایر اشخاص ذینفع می توانند از دادگاه تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت را بنمایند. نکته قابل توجه اینکه چنانچه وراث یا اشخاص ذینفع متعدد باشند، نیازی به درخواست همگی آنها نمی باشد و اقدام یک نفر ار آنها جهت تقاضا کفایت می کند.

مدارک انحصار وراثت

ارائه اصل گواهی فوت و یا کپی برابر اصل شده آن

نام تمامی وراث باید در فرم مخصوص دادگستری نوشته و ۲ نفر از اشخاصی که وراث و متوفی را می‌شناسند در یکی از دفاتر اسناد رسمی می‌بایست آن را امضا کرده و امضای آن‌ها نیز توسط دفاتر اسناد رسمی گواهی شود.

وراث باید پس از فوت متوفی لیست کلیه اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول متوفی را به اداره دارایی حوزه محل سکونت متوفی ارائه نمایند و رسید آن را دریافت داشته و به همراه تقاضای گواهی انحصار وراثت به دادگاه تقدیم نمایند .

متقاضی می‌بایست علاوه بر شناسنامه خود کپی برابر اصل شده شناسنامه سایر وراث را نیز تهیه و به دادگاه تقدیم نماید.

ارائه اصل شناسنامه‌ها جهت ملاحظه توسط مدیر دفتر دادگاه الزامی است.

پس از تهیه مدارک فوق‌الذکر متقاضی باید دادخواستی به خواسته صدور گواهی انحصار وراثت تنظیم و همراه مدارک یادشده به دادگاه ارائه نماید.

1 دیدگاه

  1. […] گواهی انحصار وراثت یا تصدیق انحصار وراثت، به سندی گفته می شود که رسمی است و به موجب آن تاریخ دقیق مرگ متوفی و همچنین اشخاصی که ورثه او شناخته می شوند، در آن قید می شود و تمام ارکان حکومت به وسیله سند مزبور، وراث انحصاری شخص متوفی را به رسمیت می شناسند و وراث با داشتن این سند از حقوقی که از طرف متوفی به به آنها ارث رسیده است، برخوردار می گردند. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *