* به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. ثبت طلاث توافقی بدون حضور زوجین چقدر زمان میبرد | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

ثبت طلاث توافقی بدون حضور زوجین چقدر زمان میبرد

وکیل تخلیه و نحوه گرفتن دستور تخلیه
ژانویه 28, 2020
وکیل در شمال تهران
فوریه 4, 2020

مراحل طلاق توافقی بدون حضور زوجین

بعد از ثبت دادخواست، دادگاه صالح بر اساس آدرس محل سکونت مشترک زوجین تعیین می‫شود. بعد از تعیین دادگاه و شعبه‌ی مربوطه برای زوج و زوجه پیامکی ارسال می‫شود که در آن شعبه‌ی مربوطه و تاریخ رسیدگی و مراجعه مشخص می‫شود. زن و شوهر هر دو باهم باید در تاریخ مقرر به شعبه مراجعه کنند و در جلسه‌ی رسیدگی حاضر شوند و خواسته‌ی خود مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش یا طلاق توافقی را مطرح کنند. در همین جلسه قاضی دادگاه طرفین را به داوری ارجاع می‫هد.

داوری در طلاق

دادگاه به زوجین اعلام می‫کند که داورانی از بین بستگان یا آشنایان مورد اعتمادشان تعیین و به دادگاه معرفی کنند. چنانچه زوجین نخواهند یا نتوانند داوری معرفی کنند، دادگاه رأسا مبادرت به انتخاب داور می‫کند.

علاوه بر داوری، زوجین از طرف دادگاه به مراکز مشاره‫ای هم ارجاع داده می‫شوند. زوجین در این مراکز علت عدم توافق خود را مطرح می‫کنند و مشاور سعی در ایجاد صلح و سازش بین زوجین خواهد کرد و اگر این سازش حاصل نشد مشاور نظر کارشناسی خود را به صورت مکتوب و مدلل به دادگاه اعلام می‫کند.

اخذ گواهی داور و مشاور در طلاق

پس از وصول نظرِ کارشناسیِ مشاور و داور به شعبه‌ی دادگاه، قاضی آنها را بررسی و سپس گواهی عدم امکان سازش را صادر می‫‌کند. لازم به ذکر است که زن و شوهر باید در همان جلسه‌ی دادگاه حق تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی خود را ساقط کنند با این کار رأی دادگاه قطعی می‌شود و مدیر دفتر دادگاه گواهی قطعیت را در سه نسخه صادر و به هریک از طرفین نسخه‫ای می‫دهد.

مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق

در این مرحله گواهی عدم امکان سازش صادر شده است. لازم به ذکر است که این گواهی سه ماه اعتبار دارد. یعنی طرفین فقط تا سه ماه فرصت دارند که با مدارک لازم به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند و اگر این مدت سپری شود اعتبار این گواهی و کلیه‌ی توافقات فی‌مابین زوج و زوجه از بین خواهد رفت. در ضمن باید توجه شود بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش و در مدت اعتبار آن یعنی سه ماه، قبل از مراجعه به دفترخانه و اجرای صیغه‌ی طلاق احدی از طرفین نمی‫تواند یک طرفه توافق را از بین ببرد و و این توافق اولیه برای طلاق توافقی فقط با توافق ثانویه هر دو طرف مبنی بر برهم زدن توافق اولیه از بین خواهد رفت.

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، در صورتی که زوجه باکره باشد باید در ضمن توافقات، به این امر اقرار کند و قبل از اجرای صیغه‌ی طلاق با مراجعه به پزشکی قانونی گواهی سلامت بکارت بگیرد. ولی اگر باکره نباشد (مدخوله باشد) ضمن اینکه در توافقات بر این امر اقرار کرده، باید آزمایش خون داده و گواهی عدم بارداری بگیرد در این مرحله زوجین با در دست داشتن گواهی عدم بارداری و قطعیت گواهی عدم امکان سازش متفقا می‫توانند به هریک از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه و نسبت به اجرای رأی طلاق اقدام کنند و صیغه‌ی طلاق در خصوص آنها جاری خواهد شد.

از تاریخ ثبت درخواست طلاق توافقی حداکثر چه مدت زمان می گذرد ؟

از تاریخ ثبت درخواست طلاق (دادخواست ) حداکثر زمان برای مشاوره سه ماه می باشد وبعد از وصول نظر کارشناسی مرکز مشاوره خانواده به  دادگاه،در صورت عدم نیاز به نظر پزشک قانونی  ظرف یک هفته دادگاه مبادرت به صور گواهی عدم سازش میکند.

دادگاه صالح برای رسیدگی به طلاق توافقی کدام دادگاه است؟

به ترتیب  دادگاه خانواده محل اقامتگاه ،محل سکونت موقت ،محل وقوع مال غیر منقول، هر یک از زوجین .

مراکز مشاوره طی چه مدت مشاوره و اتخاذ تصمیم می کنند؟

حداکثر در 3 ماه باید اتخاذ تصمیم کنند که با توافق زوجین قابل تمدید تا 3 ماه دیگر می باشد .بنابراین در مدت مشاوره و تصمیم گیری مراکز مشاوره می تواند کمتر از 3 ماه بشود ولی بیشتر از 3 ماه نباید طول بکشد مگر اینکه زوجین بخواهند تمدید شود .

اگر زوجین در مهلت 3 ماه در دفتر خانه حاضر نشوند چه می شود ؟

گواهی عدم امکان سازش از اعتبار ساقط و زوجین اگر همچنان متقاضی طلاق باشند باید مجدد طرح دعوا کنند .(م34قانون حمایت خانواده)

اگر مرد در دفتر خانه حاضر شود ولی زن حاضر نشود تکلیف چیست ؟

اگر مرد گواهی را به دفتر خانه ببرد و زن ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین (زن و شوهر) اخطار می کند که حاضر شوند و در صورت عدم حضور زن ،صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به زن ابلاغ می شود .(م35قانون حمایت خانواده)

اگر زوج در دفتر خانه حاضر نشود و زوجه حاضر باشد تکلیف چیست ؟

عدم حضور مرد در دفتر خانه مانع اجرای صیغه طلاق می باشد مگر اینکه زن بنا به اعلام دادگاه صادر کننده رای وکالت بلا عزل در طلاق داشته باشد یا به موجب سند رسمی وکالت بلاعزل داشته باشد که عدم حضور مرد مانع اجرا ی صیغع طلاق و ثبت آن نخواهد بود .(م36 قانون حمایت خانواده)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *