* به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. طلاق توافقی بدون حضور زوجین | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

طلاق توافقی بدون حضور زوجین

وکیل مجرب در تهران
آوریل 8, 2020
مشاوره حقوقی غیرحضوری
مشاوره حقوقی غیرحضوری
آوریل 30, 2020

طلاق توافقی فوری بدون حضور زوجها

طلاق توافقی فوری گونه ای از طلاق است که هر دوی زن و شوهر متقاضی آن هستند و در همه امور از قبیل حضانت فرزند بعد از طلاق، ملاقات فرزند، نفقه ایام عده، شیوه استرداد جهیزیه، وصول مهریه و … با یکدیگر توافق کرده اند و با مراجعه به دادگاه خانواده، توافق خود را اعلام می‌کنند و با تقدیم مدارک شناسایی خود دادخواست طلاق توافقی می‌دهند و پس از طی روال معمول دادگاه بر اساس توافق زوجین گواهی عدم امکان سازش زوجین را صادر می‌کند و آنها می‌توانند با ارائه گواهی به دفترخانه طلاق، صیغه طلاق را جاری و ثبت کنند

طلاق توافقی را می‌توان معادل uncontested divorce در نظر گرفت چون طرفین در مورد همه چیز توافق دارند همچنین می توان آن را معادل no fault divorce در نظر گرفت چون در آن هیچ‌یک از طرفین مقصر قلمداد نمی‌شود. در طلاق توافقی، در خصوص حقوق مالی زن مانند مهریه، جهیزیه و… و همچنین مسئله حضانت و ملاقات فرزندان با توافق و تفاهم طرفین تصمیم‌گیری می‌شود و این توافق در حکم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌کند.

در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ماده‌ای با عنوان طلاق توافقی وجود ندارد، اما در دادگاه خانواده معمولا این نوع طلاق را در ‏قالب طلاق مبارات یا خلع قرار می‌دهند. این نوع طلاق با صدور گواهی عدم سازش جاری می شود.

خلع و مبارات دو نوع طلاق توافقی در فقه و حقوق اسلامی است.

آشنایی با طلاق توافقی فوری و شرایط آن

 

به طور خلاصه طلاق توافقی طلاق گفته می شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم و بدون اختلاف از یکدیگر جدا شوند هر توافقی که آنها در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر قانون محترم و دادگاه ملزم به رعایت توافق زوجین می باشد به عنوان مثال زوجین توافق می‌کنند که زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد و یا با شرایط توافق شده مهریه پرداخت شود یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمت دیگر پرداخت شود بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس و قاضی ملزم به اجرای توافق بین زوجین می باشد.

عدم حضور زوجه یا زن در دفترخانه برای ثبت طلاق

در صورتی که گواهی عدم امکان سازش به درخواست مرد برای طلاق صادر شده باشد و زن ناچار است از تصمیم او تبعیت کند و برای جاری شدن صیغه طلاق ، در تاریخ مشخص ، در دفتر ثبت طلاق حاضر شود . در صورتی که زن ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود ، دفتردار اخطاریه حضور را هم برای مرد و هم برای زن ارسال می کند . در صورتی که باز هم زن در دفتر خانه حضور پیدا نکرد ، صیغه طلاق بدون حضور او جاری خواهد شد و این موضوع به اطلاع او می رسد . 

عدم حضور زوج یا مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق

 درصورتی که زوجه با توجه به حق طلاقی که در عقد ازدواج دارد ، موفق به دریافت گواهی عدم امکان سازش شود ، باید ظرف مهلت مقرر گواهی را به دفترخانه ارائه دهد و مرد نیز باید برای ثبت طلاق به دفترخانه برود . در صورتی که مرد از رفتن به دفترخانه خودداری کند ، دفتردار موضوع عدم حضور مرد برای ثبت طلاق را به دادگاه صادر کننده گواهی عدم امکان سازش اطلاع می دهد .

بعد از این زن باید از دادگاه بخواهد که مرد را برای اجرای صیغه طلاق احضار کند . در صورتی که بعد از ارسال احضاریه ، باز هم زوج از حضور خودداری کند ، دادگاه با رعایت شرعیات ، صیغه طلاق را بدون حضور مرد جاری می کند و دستور ثبت آن را به دفتر ثبت طلاق می دهد . هم چنین دادگاه به دفترخانه دستور می دهد بعد از ثبت طلاق ، موضوع ثبت طلاق را به زوج اعلام کند . 

در صورتی که زوج در دفتر ثبت طلاق حاضر شود ولی باز هم از اجرای صیغه طلاق خودداری کند، به ترتیب بالا عمل خواهد شد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *