* به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. طلاق توافقی | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

1- بدون حضور زوجین در تمامی مراحل دادرسی

2- حدود 3 الی 10 روز کاری

3- تضمینی

4- تلفن های تماس 09121406834 – 02122266186

طلاق توافقی

به طور خلاصه طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زوجين به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند. هر توافقی که آنها در خصوص مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول است. به عنوان مثال زوجین توافق مي کنند زوجه، مهريه را در قبال طلاق ببخشد يا کل آن را دريافت کند و يا با شرايط توافق شده مهريه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در رأي دادگاه منعکس و اجرا می شود. در مواقعی هم که زوجه دوشیزه باشد، مراجعه به دادگاه و برای اخذ حکم و ثبت طلاق نیازی به اذن پدر زوجه نیست.

نحوه مراتب طلاق توافقی در مجموعه ما

ابتدا زوجین میبایست به صورت شفاهی توافقات خود در خصوص حق حقوق مالی که به شرح فوق در متن بالا را با یکدیگر انجام داده و بدون هیچگونه اختلاف در خصوص آن موارد را با مجموعه ما مطرح نمایند ، از جمله بذل مهریه یا پرداخت آن یا بذل نفقه و غیره ، این مهم صورت مکتوب توسط مجموعه تایپ گردیده و به تایید وامضای زوجین میرسد ،
در مرحله بعدی زوجین میبایست هر کدام یک عدد وکالتنامه را جهت دادن حدود اختیارات به وکیل جهت مراجعه به دادگاه و در صورت تمایل یک عدد وکالتنامه جهت مراجعه وکیل به دفترخانه را امضا نمایند .
در مرحله آخر مجموعه در اسرع وقت با انجام تشریفات اولیه ثبت طلاق از جمله امور مشاوره زوجین اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی مینمایند .

طلاق توافقی چقدر زمان می برد

پروسه این امور از زمان تقدیم دادخواست تا صدور دادنامه یک هفته الی سه هفته زمان میبرد

گواهی عدم امکان سازش چیست ؟

دادنامه ای که حاصل از تقدیم دادخواست طلاق توافقی میگردد گواهی عدم امکان سازش نام دارد. این گواهی نهایت باید ظرف سه ماه پس از ابلاغ رای قطعی و درصورتی که رای قطعی نشده باشد پس از قطعی شدن رای توسط زوجین به دفتر خانه ارائه شود .اگر در این مدت ارائه نشود یا زوجین مدارک لازم را به دفتر خانه ندهند اعتبار گواهی از بین میرود و زوجین اگر خواهان طلاق توافقی باشند باید مجدد درخواست بدهند. صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفتر خانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می گیرد.

مزایای داشتن وکیل طلاق توافقی

باید توجه داشت که انجام مراحل طلاق توافقی با وکیل اجباری نیست ولی پر واضح است که بودن وکیل مزایای فراوانی دارد از جمله سرعت در کار، جلوگیری از تنش و درگیری، عدم نیاز به مراجعه موکل که ممکن است مانع کار خود او باشد،کیفیت انجام کار با وکیل و حفظ حقوق موکل و رعایت موازین و مصالح موکل در دادنامه طلاق است که بعدا پس از ثبت طلاق دیگر قابل تغییر یا اصلاح نیست و عمدتا زوجین در مراحل طلاق توافقی که بدون حضور وکیل طلاق توافقی انجام می دهند توافقاتی را به عمل می آورند که موجب دردسر و گرفتاری ایشان در اجرای تعهدات هریک از زوجین در دادنامه طلاق می باشد و مجبور می شوند پس از ثبت طلاق، مجددا جهت احیای حقوق قانونی خود دعاوی مختلفی را در مراجع قضایی، مطرح و پیگیری نمایند که گاه منجر به بروز حوادث ناگوار و درماندگی زوجین می گردد مثل اختلاف در حضانت فرزند مشترک یا نفقه او یا میزان ملاقات یا نحوه وصول مابقی مهریه و امثالهم.
لذا سپردن کار به وکیل طلاق توافقی پاکدست و با تجربه می تواند از تحمیل هزینه های اضافی و گرفتاری های حقوقی بعدی به شما کمک کند.
سوال : آیا در طلاق توافقی نیاز به حضور زوجین در مراحل دادگاه میباشد؟ در زمان تقدیم دادخواست چطور؟
خیر در هیچ یک از مراحل دادرسی نیازی به حضور زوجین نمیباشد.
سوال : آیا زوجه برای بخشیدن مهریه یا سایر حقوق مالی لازم است که قبل از دادن وکالت به وکیل به دفتر اسناد رسمی یا دفتر ازدواج طلاق مراجعه نماید ؟
خیر احتیاجی نمیباشد زیرا صورت جلسه ای که در مجموعه ما در خصوص حقوق مالی طرفین تنظیم میگردد منطبق بر ماده ۱۰ قانون مدنی بوده و نسبت به طرفین لازم التباع میباشد.و همان صورت جلسه جهت تنظیم دادنامه به دادگاه ارائه میگردد.

مدارک طلاق توافقی

زوجین می بایست مدارک زیر را برای انجام طلاق توافقی تهیه کنند و به پیوست دادخواست طلاق توافقی توسط خود فرد یا وکیل وی به دادگاه تقدیم شود:
اصل عقدنامه یا رونوشت آن
اصل شناسنامه زوج (مرد)
اصل شناسنامه زوجه (زن)
کپی کارت ملی زوجین
وکالت نامه محضری طلاق (در صورتیکه حق طلاق با زن باشد)
توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و …
گواهی عدم بارداری زوجه (دریافت این گواهی نامه باید از پزشکی قانونی و مراکز پزشکی مجاز صورت گیرد)
گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی)
نظر واحد مشاوره در دادگاه خانواده

اگر اصل سند ازدواج نبود چه باید کرد ؟

باید رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کرد.

طلاق توافقی و حضانت فرزندان

در طلاق توافقی اگر بین زن و شوهر در رابطه با حضانت و نگهداری فرزندان توافقی شده باشد بر اساس توافق بین آنها دادگاه حکم خواهد نمود و اگر توافقی نشده باشد مطابق قانون خواهد بود.حضانت فرزند
مطابق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی : نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف والدین است و همچنین مطابق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی برای حضانت و نگهداری طفلی که پدر و مادر او جدا از هم زندگی میکنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.و مطابق تبصره همین ماده بعد از هفت سالگی در صورت وجود اختلاف حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه میباشد.
ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی: هیچ یک از والدین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنها است از نگهداری او امتناع کنند در صورت امتناع یکی از والدین حاکم باید به تقاضای دیگری تقاضای قیم یا یکی از اقربا یا به تقاضای مدعی العموم نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده او است الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تامین کند.

طلاق توافقی و مهریه زوجه

مهریه مالی است که در زمان ازدواج از طرف مرد به زن داده می شود و مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض انعقاد عقد ازدواج زن مالک مهریه می شود .
هر تصمیمی که زوجین در خصوص مهریه بگیرند منجر به طلاق توافقی خواهد شد، چه آنکه تمام مهریه بخشیده شود یا قسمتی از آن و چه آنکه مهریه نقدا پرداخت شود و یا به اقساط توافق شده. این توافقها در مورد هر زن و شوهری متفاوت است و بستگی به تصمیم و شرایط آنها دارد. بسیاری از افراد نمیدانند که طلاق توافقی به معنی بخشیدن مهریه نیست! شاید شما هم فکر میکنید که اگر زوجین با طلاق توافقی از هم جدا شوند یعنی زوجه همه مهریه را به زوج بخشیده است. اما این تصور غلطی است.

هزینه طلاق توافقی

هزینه های معمول انجام طلاق توافقی شامل موارد زیر است :
1. هزینه تنظیم دادخواست
2. هزینه های ثبت دادخواست و برگهای پیوست آن در خدمات الکترونیک قضایی یا دفاتر دادگاه های خانواده
3. هزینه دادرسی
4. هزینه مشاوره در مراکز مشاوره خانواده .(هزینه تشخیص پرونده و هزینه مشاوره )
5. هزینه ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق
6. حق الوکاله وکیل