* به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. جرایم رایانه‌ای اینستاگرام | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

جرایم رایانه‌ای اینستاگرام

رضایت شاکی
وکالت طلاق توافقی
ژانویه 8, 2021
جرایم رایانه ای
جرایم رایانه ای
ژانویه 22, 2021
نمایش همه
جرائم رایانه‌ای اینستاگرام

جرائم رایانه‌ای اینستاگرام

جرایم رایانه‌ای اینستاگرام

جرائم رایانه‌ای اینستاگرام : یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی که افراد به‌وفور از آن استفاده می‌نمایند شبکه اجتماعی اینستاگرام است. در کنار فواید و کاربرد بسیار فراوان این شبکه اجتماعی ما شاهد حجم بسیار زیاد جرائم رایانه‌ای اینستاگرام و شکایت از طرف کاربران هستیم. این در حالی است که بسیاری از قربانیان و اهداف این شبکه اجتماعی به هزاران دلیل سکوت کرده و اقدام به طرح شکایت نمی‌کنند. البته باید این نکته را در نظر داشت که برخی از افراد تصور می‌کنند امکان طرح دعوا و شکایت از پیج های اینستاگرامی وجود ندارد. در راستای جرائم رایانه‌ای اینستاگرام ما در ادامه مهم‌ترین موضوعات مطروحه در رابطه با جرائم رایانه‌ای اینستاگرام را مطرح می‌کنیم.

انواع جرائم اینستاگرامی و مجازات آن

1. مزاحمت در اینستاگرام

برخی افراد در اینستاگرام با افرادی مواجه می‌شوند که با اکانت فیک و تقلبی ایجاد مزاحمت می‌کنند. این مزاحمت می‌تواند در قالب کامنت، دایرکت و … نمود پیدا کند؛ اما باید به این موضوع توجه داشت که این مزاحمت‌ها قابل‌پیگیری است و مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی که بیان می‌دارد هرگاه کسی به‌وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یکتا شش ماه محکوم مشود. این حکم قابل تسری به شبکه‌های مجازی هم هست و قاضی بر مبنای آن می‌تواند مرتکب مزاحمت در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی را در قالب جرائم رایانه‌ای اینستاگرام مجازات کند.

2. توهین و فحاشی در اینستاگرام

دومین مورد از جرائم رایانه‌ای اینستاگرام عبارت است از توهین در اینستاگرام. همان‌طور که فحاشی و توهین در حالت عادی و عمومی مطابق با ماده 608 قانون مجازات اسلامی جرم است، درصورتی‌که محل ارتکاب صفحه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام نیز قابل‌پیگیری و شکایت است. در صورت وقوع این جرم مجازات همان مجازاتی است که در ماده 608 قانون مجازات اسلامی بدین شرح، بیان‌شده است. توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

3. قذف در اینستاگرام

مورد دیگر از جرائم رایانه‌ای اینستاگرام قذف است. قذف نوعی دشنام است و به معنای اتهام زدن به افراد برای انجام زنا و لواط است به نحوی که امکان اثبات آن نباشد. قذف علاوه بر لفظ با نوشتن نیز محقق می‌گردد و این نوشتن اعم از مکتوب و الکترونیک است؛ بنابراین می‌توان گفت این جرم در شبکه‌های اجتماعی نیز قابل تحقق است و مجازات آن مجازاتی است که در ماده 246 قانون مجازات اسلامی بیان‌شده است.

4. تهدید در اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین جرائم رایانه‌ای اینستاگرام ارتکابی در فضای مجازی و جرائم رایانه‌ای اینستاگرام ، جرم تهدید است. این موضوع در سالیان اخیر گستره بیشتری پیداکرده است. ازجمله مهم‌ترین تهدیدهایی که در سال‌های اخیر نمود پیداکرده است، تهدید به اسیدپاشی است. هر نوع تهدید در اینستاگرام اعم از جانی، مالی، آبرویی و یا افشای اسرار قابل‌پیگیری و شکایت از شخص تهدید کننده در صفحه آن شخص در اینستاگرام است و مجازات آن در ماده 699 قانون مجازات اسلامی بدین ترتیب بیان‌شده است: بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای جانی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود و بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا هفتادوچهار ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

5. کلاهبرداری در اینستاگرام

وکیل جرایم اینستاگرامی تشریح می کند همانطور که مستحضرید در ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی در جرایم رایانه ای ذکر گردید که هرکس بطور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به حبس یا جزای نقدی مندرج در قانون محکوم میشود.

وکیل جرایم اینستاگرامی بیان می دارد به استناد ماده ۷۴۱ قانون مجازات در جرایم رایانه ای که ذکر میکند چنانچه فردی در اینستاگرام با تشکیل صفحه ای اقدام به ارائه مطالب و تصاویر غیرواقعی کند و با آن به نوعی مردم را تشویق به همکاری نماید برای مثال با معرفی خود بعنوان فردی معتبر و یا ارائه خدمات مشخص که هرگز وجود خارجی ندارد مردم را عدایت به این امور واهی کند اقدام به کلاهبرداری نموده و پس از پرداخت وجه از طرف بزه دیده هیچگونه خدماتی ارائه ندهد. در این حالت بزه دیده می تواند با در دست داشتن مدارک و ادله مربوط به صفحه اینستاگرام و همچنین اسناد پرداختی شکایت خود را اعلام نماید.

نحوه شکایت از پیج اینستاگرام

بسیاری از افراد که در اینستاگرام اقدام به ارتکاب جرم می‌کنند این تصور را دارند که زمانی که با فیلترشکن به شبکه اجتماعی وصل می‌شوند قابل‌پیگیری نیستند اما این تصور کاملاً غلط است و تمامی جرائم رایانه‌ای اینستاگرام قابلیت پیگیری قضایی دارند.

شما می‌توانید از شخص، پیج و یا اکانت اینستاگرامی کاربری که اقدام به ارتکاب هر یک از جرائم کرده است شکایت نمایید. برای این منظور دو شیوه برای شما وجود دارد:

1. مراجعه به دادسرا جرائم رایانه‌ای: با مراجعه به دادسرا شما می‌توانید تشکیل پرونده داده و موضوع را رسیدگی نمایید. در این حالت برای انجام تحقیقات تکمیلی پرونده به پلیس فتا ارسال می‌گردد.

2. مراجعه یا طرح شکایت جرائم رایانه‌ای اینستاگرام در سایت پلیس فتا: شما می‌توانید شکایت خود از پیج اینستاگرام را با مراجعه به بخش اطلاعات مردمی پلیس فتا ثبت نمایید.

دادگاه صالح رسیدگی کننده به شکایت از جرایم مربوط به اینستاگرام : دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم در این حالت دادگاه محل وقوع جرم یعنی دادگاه محل سکونت شکایت‌کننده است.

مجازات هک اینستاگرام

مطابق با قانون هرکس به طور غیرمجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

منظور از حفاظت شده این نیست که لزوما آن حساب و یا اکانت خصوصی باشد و ورود و بازدید عموم از آن عمومی نباشد، بلکه منظور از حفاظت شده آن است که هرکسی برای کنترل آن دسترسی نداشته باشد و در حقیقت دسترسی حساب و یا اکانت و یا پیج با گذرواژه و مانند اینها (همان تدابیر امنیتی که قانون میگوید) محافظت شده باشد.

نحوه شکایت از هک اینستاگرام

بسیار اتفاق افتاده است که حساب یک شخص معروف اعم از خواننده یا بازیگر هک شود و عکس ها و تصاویر غیر مرتبط توسط هکر در آن صفحه بارگذاری شود.

با توجه به اینکه جرم دسترسی غیر مجاز علاوه بر رایانه، سامانه های مخابراتی را نیز شامل می شود، در محیط اینستاگرام نیز جرم دسترسی غیر مجاز یا همان هک قابل پیگیری می باشد.

برای این کار با تمام مدارک شناسایی خود و کلیه مدارک از جمله شماره تماس و ایمیلی که با آن حساب را ساخته ابد به دادسرای جرائم یارانه ای مراجعه نمایید و شکوائیه مطرح نمایید.

در تنظیم شکوائیه مهم نیست که شما آدرسی از متهم ندارید. بعد از نوشتن شکوائیه جرائم رایانه‌ای اینستاگرام پلیس فتا اقدامات و تحقیقات خود را شروع می کند و در صورت تشخیص جرم بودن عمل، نتیجه اقدامات خود را به دادسرا گزارش می دهد تا موضوع پیگیری شود.
توجه داشته باشید که مجازات دسترسی غیر مجاز صرفا برای هک کردن است و اگر جرم رایانه‌ای اینستاگرام دیگری مثل انتشار تصاویر اتفاق افتد هر کدام مجازات خودش را خواهد داشت.

جرم کلاهبرداری رایانه

هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

جرم فساد و فحشاء رایانه ای

هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

چنانچه مرتکب جرائم رایانه‌ای اینستاگرام اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیر واقعی یا متنی اطلاق می شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.

نتیجه‌گیری

جرائم رایانه‌ای اینستاگرام با گسترش شبکه‌های اجتماعی جرائمی همانند جرائم رایانه‌ای اینستاگرام نیز ایجاد شدند که ما در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات در خصوص آن‌ها را برای شما بیان کنیم اما این موضوع را در نظر داشته باشید که طرح شکایت و پیگیری آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که بهتر است برای رسیدن به هدف و مقصود خود با وکیل متخصص جرایم رایانه ای مشورت نمایید.

برای این کار کافی است که مسائل حقوقی خود را ثبت کنید تا ما پس از بررسی دعوای مطرح شده، وکیل متخصص جرائم رایانه‌ای اینستاگرام برای دعوا را به شما معرفی کنیم تا با هزینه‌ای معقول دفاع از پرونده‌ شما را در کلیه مراحل دادرسی در دادگاه‌ها و سایر مراجع ذی صلاح برعهده بگیرد.

دیدگاه ها بسته شده است