* به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. حمل مشروبات الکلی٬ روان گردان٬ مجازات مصرف ابجو٬ مجازات مصرف مشروبات در حین رانندگی | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

نگهداری مشروبات الکلی،مصرف مشروبات الکلی

قوانین انحصار ورثه
انحصار ورثه
دسامبر 14, 2019
بهترین وکیل ملکی در نیاوران
نوسازی آپارتمان |بهترین وکیل ملکی در نیاوران
دسامبر 15, 2019
نمایش همه
مشروبات الکلی

مشروبات الکلی

مجازات مصرف مشروبات الکلی

مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی جدید، مصرف مواد الکلی مستوجب مجازات حدی است، اعم از آنکه آنرا بخورد، تزریق کند، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به حدی که آن را از مسکر(سکر به معنی مستی و حالتی است که میان انسان و عقل او عارض می شود یا قرار می گیرد و یا حالتی است که از نوشیدن الکل اتیلیک و اقسام دیگر آن حاصل می شود.) بودن خارج نکند.

آیا خوردن آب جو مجازات دارد

خوردن آب جو نیز موجب حد است هرچند مستی نیاورد.براساس قانون شرب خمرجرمی مشمول حد است و منظور از حد مجازاتی است که نوع و میزان و کیفیت آن در شرع تعیین شده است‌.

قانون مجازات بیان می دارد که حد مصرف مسکر (شرب خمر)،  هشتاد ضربه شلاق است.

 

در صورتی غیرمسلمان محکوم به حد می شود که تظاهر به مصرف مسکر نماید و چنانچه مصرف مسكر توسط غیرمسلمان علنی نباشد اما مرتكب در حال مستی در معابر یا اماكن عمومی ظاهر شود به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محكوم می‌گردد.

 

مجازات حمل مشروبات الکلی

 

قانون گذار ما در مواد 702 و 703   قانون مجازات اسلامی مجازات خرید،فروش،حمل،نگهداری مشروبات الکلی را به شرح زیر بیان کرده

ماده ۷۰۲– هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به شش‌ ماه تا یک ‌سال حبس و تا هفتاد و چهار (۷۴) ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یاد شده محکوم می شود.

‎ماده ۷۰۳– وارد نمودن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می‌گردد و وارد کننده صرف‌ نظر از میزان‌ آن به شش ماه تا پنج‌ سال‌ حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یاد شده محکوم می‌شود. رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم عمومی است.

 

مجازات مصرف مشروبات الکلی

مجازات مصرف مشروبات الکلی

 

‎تبصره ۱- درخصوص مواد (۷۰۲) و (۷۰۳)، هرگاه مشروبات الکلی مکشوفه به میزان بیش از بیست لیتر باشد، وسایلی که برای حمل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد چنانچه با اطلاع مالک باشد به نفع دولت ضبط خواهد شد در غیر این‌ صورت مرتکب به پرداخت معادل قیمت وسیله نقلیه نیز محکوم خواهد شد. آلات و ادواتی که جهت ساخت یا تسهیل ارتکاب جرایم موضوع مواد مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرد و وجوه حاصله از معاملات مربوط به نفع دولت ضبط خواهد شد

‎تبصره ۲- هرگاه کارکنان دولت یا شرکت های دولتی و شرکت ها یا مؤسسات وابسته به دولت، شوراها،شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی و به طور کلی قوای سه‌گانه و همچنین اعضاء نیروهای مسلح و مأموران به خدمات عمومی در جرائم موضوع مواد (۷۰۲)و (۷۰۳)  مباشرت،  معاونت   یا مشارکت نمایند علاوه بر تحمل مجازات های مقرر، ‌به انفصال موقت از یک‌ سال تا پنج‌ سال از خدمات دولتی محکوم خواهد شد.

‎تبصره ۳- دادگاه نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی حکم به تعلیق اجراء مجازات مقرر در مواد (۷۰۲) و (۷۰۳) ‌صادر نماید

 

مجازات مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی

 

استفاده از مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان باعث عدم تمرکز در رانندگی شده و موجب می‌شود که راننده نتواند در حین رانندگی تصمیم‌گیری صحیح داشته باشد و ممکن است باعث ایجاد خطراتی شود.

 

براساس اعلام مرکزاطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مصرف مشروبات الکلی و مواد روان گردان خطر ریسک‌پذیری و وقوع تصادف را ۱۰ برابر افزایش می دهد.

 

مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی علاوه بر جریمه ۴۰۰ هزار تومانی و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه پرونده قضایی نیز برای فرد خاطی تشکیل شده و وی به مرجع قضایی معرفی خواهد شد. شرب خمر علاوه بر تخلف رانندگی، به لحاظ قانونی نیز جرم محسوب می‌شود، برابر قانون مجازات اسلامی علاوه بر حد شرعی که ۸۰ ضربه شلاق است، مجازات حبس تعزیری نیز برای فرد خاطی در نظر گرفته شده است.

 

تشخیص مصرف مشروبات الکلی توسط راننده متخلف را با دستگاه‌های الکل‌سنجی که در اختیار پلیس‌های راهنمایی و رانندگی سهل و آساناست. مطابق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی هرگاه فردی با وسیله نقلی موتوری در حالت مستی اقدام به رانندگی کند، عمل وی جزو موارد مشدد و تشدید‌کننده محسوب شده و قانون‌گذار مجازاتی بیش از دوسوم حداکثر مجازات تعیین خواهد کرد.

طبق این ماده قانونی فرد خاطی یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم خواهد شد.

2 دیدگاه ها

  1. Jacki گفت:

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this
    post and the rest of the site is also really good. https://www.usa-realtor.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *