* به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. معایب طلاق توافقی | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

معایب طلاق توافقی

طلاق توافقی بدون مهریه
طلاق توافقی بدون مهریه
سپتامبر 17, 2020
حقوق زن در طلاق توافقی
حقوق زن در طلاق توافقی
سپتامبر 17, 2020
نمایش همه
معایب طلاق توافقی

معایب طلاق توافقی

معایب طلاق توافقی

طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید که صدمات جبران ناپذیری را نه فقط برای زن و مرد و فرزندان، بلکه بر جامعه وارد می‌کند. در ادامه معایب و مضرات طلاق توافقی ذکر شده است.

۱. طلاق توافقی معمولا” سریع‌تر از سایر طلاق‌ها صورت می گیرد چرا که در طلاق توافقی زن و مرد دلایلی برای طلاق دارند که آن ها را ناچار به جداشدن از یکدیگر می کند.

۲. در طلاق توافقی شوهر هیچ اجبار و الزامی برای آمدن به محضر پس از صدور حکم طلاق ندارد، بنابراین بهتر است زوج ها، الزام رفتن به محضر را هم جزئی از تعهدات خود ذکر تا بتوان از طریق دادگاه طرف دیگر را ملزم به اجرای تعهدات خود درخواست کنند.زوجینی که شرایط پیچیده و اختلاف نظر های عمده ای دارند طلاق توافقی برای آن ها مناسب نیست . اختلاف عمده در قدرت عاطفی و مالی مسائل را پیچیده می کند . زوجینی که از دوری همسر و خشونت توسط همسر خود هراس دارند در هر مذاکره با مشکل جدیدی روبرو می شوند که دراین شرایط رجوع به شورای حل اختلاف الزامی است.

زوجین می توانند مسائل خود را بررسی کرده و تصمیم بگیرند که آیا می توانند آن ها را در دادگاه حل کنند یا خیر زیرا دادخواست طولانی مدت از لحاظ هزینه ای گران می باشد.

محدود کردن تعداد مسائلی که منجر به درگیری می شود بهترین راه برای کاهش درگیری ها خواهد بود.

معایب طلاق توافقی

۱) معمولا بعد از گرفتن حکم عدم سازش از سوی دادگاه، بعضی از زوج ها به دفتر طلاق مراجعه نمی کنند تا طلاق خود را به ثبت برسانند، بنابراین علاوه بر توافقاتی که در هنگام طلاق توافقی زن و مرد انجام می دهند، باید این مورد هم به صورت توافقی برطرف نمایند تا در هنگام طلاق دچار مشکل نشوند.

۲)یکی از معایب طلاق توافقی این است که بسیاری از زنان پس از طلاق توافقی به دلیل اینکه حاضر شده‌اند از بسیاری حقوق خود بگذرند دچار پشیمانی و نارضایتی می‌شوند.

۳) در این طلاق استفاده دوطرف از آراء و مشاوره افراد متخصص و شاید خانوده و دوستان محروم هستند.

۴) اگر طلاق توافقی مبتنی بر کدورت های آنی و اختلافات کوچک قابل حل باشد آنگاه مبنای درستی برای طلاق نخواهد بود، به ویژه اگر ازدواج ثمره یا کودکانی را داشته باشد

معایب طلاق توافقی و تاثیرات منفی توافقی بودن طلاق ها

متاسفانه آمار طلاق توافقی روز به روز در حال افزایش است و زوجینی که به این صورت از هم جدا می شوند بسیار زیاد شده اند!

در دنیای امروز به راحتی زوج های جوان پس از دعوا برسر یک موضوع پیش پاافتاده توافق می کنند که جدا شوند و متأسفانه این امر در زمانی بسیار کوتاه انجام می شود.

امروز آمار بالای طلاق های توافقی نگران کننده است، چرا که در جامعه اسلامی، خانواده نهادی ارزشمند برای رسیدن به آرامش، تربیت فرزندان و رشد و شکوفایی است و از هم پاشیدن آن،از فروپاشی ارزش های اجتماعی و تربیتی جامعه حکایت دارد. ‏

معایب طلاق توافقی و پشیمانی های بی سود در طلاق های توافقی‏

برای طلاق توافقی زوجین حتی در یک نیمه روز هم می توانند با یک مرخصی ساعتی از هم طلاق بگیرند؛ حال آن که آسان شدن طلاق های توافقی موضوع مهم و خطرناکی است که نمایندگان مجلس و مسئولان مربوطه باید فکری برای آن کنند.

با این آسان شدن طلاق، قبح آن نیز به راحتی ریخته شده است، چه بسا زمانی که ما برای خرید یک لباس می گذاریم، از زمانی که به همه مراحل انجام یک طلاق توافقی اختصاص می یابد بیشتر است، یعنی ممکن است ما یکی دو روز برای خرید کفش و لباس وقت بگذاریم و بگردیم، ولی این طوری یک زندگی مشترک که با هزاران زحمت آغاز شده است، به راحتی پایان می یابد و بسیاری از افراد تحت تاثیر یک تصمیم غلط قرار می گیرند.‏

در این روش آسان، زشتی و بدی طلاق توافقی به چشم نمی آید و این کار به صورت یک امر عادی و در جامعه مطرح می شود که آسیب های زیادی به بار می آورد، تاکید می کند: آمار نشان می دهد در میان طلاق های صورت گرفته در کشور، آمار طلاق های توافقی بالاترین است که یک خطر بزرگ برای جامعه به حساب می آید.‏

معایب طلاق توافقی

معایب طلاق توافقی این است که زوجین حتی در یک نیمه روز هم می توانند با یک مرخصی ساعتی از هم طلاق بگیرند. چه بسا زمانی که ما برای خرید یک دست لباس می گذراریم بیشتر از زمانی است که ما برای زندگی خود تصمیم می گیریم. زندگی که با هزاران زحمت آغاز شده به راحتی پایان می یابد و بسیاری از افراد را تحت تأثیر یک تصمیم غلط قرار می دهد.

درمیان طلاق های صورت گرفته در کشور آمار طلاق توافقی بالاترین رقم را دارد که یک خطر بزرگ برای جامعه به حساب می آید. هر طلاق با خود ۷۰آسیب اجتماعی وارد جامعه می کند و بااین آمار خطرناک طلاق، خطرناک تر از آن آمار طلاق های عاطفی است.

دراین نوع طلاق زوجین همدیگر را تحمل می کنند و به آن طلاق زرد و خاموش گفته می شود.

معایب طلاق توافقی در جامعه

معایب طلاق توافقی : برای شیرین سازی زندگی مشترک، احترام متقابل یکی از ساز و کارها به حساب می آید. صدا کردن همدیگر به اسم کوچک و همراه با کلمات محبت آمیز، مشورت کردن ،سلام کردن و تشکر از همسر است. احترام به زن در نگاه اسلام، احترام به خداست و در دستورات دینی ما احترام مرد به زن بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است.

یکی از علل افزایش طلاق وجود پرونده های زیاد در دستگاه قضاست. قضات به دلیل ازدیاد پرونده ها و ارائه بیلان کار به مسئولان بالاتر، تمایل دارند هرچه زودتر رأی صادر کنند. دادگاه ها نباید در موضوع طلاق شتاب داشته باشند و با این عنوان که طلاق توافقی است در یک جلسه مجوز آن را صادر کنند.

برای کاهش آمار طلاق مشاوره می تواند در تمامی مراحل زندگی راهگشا باشد و راهنمایی مشاوران مانع از طلاق شود. هر خانواده باید یک مشاور داشته باشد. مشاوران می توانند مرد کاران اجتماعی و روانشناسان باشند.

بسیاری از افراد هدف از ازدواج را فراموش کرده اند و این درحالی است که باید قبل از ازدواج با مشاوران خانواده به این حقیقت دست یابند که ازدواج انتخاب یک همراه برای یک عمر زندگی است. امروزه عوامل مؤثر بر طلاق توافقی ماهواره ها و فضای مجازی عدم آگاهی ،کم بودن شناخت قبل از ازدواج زوجین از یکدیگر، اعتیاد به مواد مخدر، بالا رفتن سطح توقعات و پایین آمدن سطح تحمل زوج های جوان و مهارت های زندگی مهمترین عوامل می باشند.

دیدگاه ها بسته شده است