* به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از خدمات وکالت غیر حضوری ، مشاوره تلفنی و گفتگوی آنلاین - تصویری ما استفاده نمایید. حقوق زن در طلاق توافقی | دفتر وکالت اميررضا آتش پیکر | وکیل پایه یک دادگستری | گروه حقوقی پرشیا

حقوق زن در طلاق توافقی

معایب طلاق توافقی
معایب طلاق توافقی
سپتامبر 17, 2020
وکیل مهریه
وکیل مهریه
سپتامبر 25, 2020
نمایش همه
حقوق زن در طلاق توافقی

حقوق زن در طلاق توافقی

انواع حقوق زن در طلاق توافقی

نفقه , حقوق زن در طلاق توافقی

یکی از حقوق زن در طلاق توافقی که در مورد آن نیاز به تصمیم گیری وجود دارد، نفقه است. براساس ماده ۱۱۰۷ نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن و البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج. بر همین اساس میزان نفقه همه زنان یکسان نیست و با توجه به شرایط زندگی و عرف تعیین می‌شود.

حقوق زن در طلاق توافقی در خصوص نفقه ممکن است زوجین چند سال زندگی مشترک داشته باشند اما زوجه هیچ وقت نفقه دریافت نکرده باشد؛ در این حالت زن می تواند نفقه این چند سال را درخواست کند.

مهریه

یکی دیگر از موارد حقوق زن در طلاق توافقی مهریه است. مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد. در نوع اول زن می‌تواند هر زمان مهریه را درخواست کند و مرد حتی عدم پرداخت مهریه کاملا وابسته به توافق زن و مرد است. ممکن است طرفین توافق کنند که مقداری از مهریه به صورت یکجا یا اقساط به زن پرداخت شود. با این حال عموما در طلاق توافقی زنان موفق نمیشوند به طور کامل مهریه دریافت کنند چرا که مرد خواهان بخشش مهریه در ازای طلاق می‌شود و در نتیجه گاهی زن مجبور می شود برای طلاق از مهریه خود بگذرد.

اجرت المثل

از موارد دیگر حقوق زن در طلاق توافقی اجرت المثل، مزدی است که زوجه بابت کارهایی که در منزل انجام میدهد دریافت میکند می باشد؛ طرفین باید در این باره در طلاق توافقی تصمیم بگیرند. اجرت المثل معمولا در مواردی تعیین میشود که درخواست طلاق از سوی مرد باشد. بنابراین در طلاق توافقی اگر در توافق‌نامه مطلبی دراین باره نوشته نشده باشد قاضی می تواند رای را صادر کند.یکی از مهم ترین حقوق زن در طلاق توافقی اجرت المثل می باشد که تحت عنوان اجرت المثل ایام زوجیت یا اجرت المثل ایام زناشویی نیز شناخته شده است و در صورت اثبات شرایط قانونی لازم ، زن می تواند از آن برخوردار شود .

تمکین و حق حبس از موارد حقوق زن در طلاق توافقی

زن در دوره ی عقد، تا قبل از اینکه با شوهرش زیر یک سقف رفته باشند یا به عبارتی، تا قبل از تمکین، می تواند تمکین از شوهر را مشروط کند به دریافت کل مهریه به صورت یکجا؛ در اصطلاح حقوقی، به این حق زن، «حق حبس زوجه» گفته می شود.

توقیف حساب بانکی از دیگر موارد حقوق زن در طلاق توافقی

بابت مهریه می توان حسابهای بانکی شوهر را سریعا توقیف کرد همچنین اگر مال یا اموالی داشته باشد. همچنین می توان او را ممنوع الخروج کرد، هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت. البته صدور حکم بر اعسار و تقسیط مهریه، ممنوع الخروجی زوج را مرتفع خواهد کرد.

طلاق غیابی

از حقوق زن در طلاق توافقی طلاق غیابی می باشد . در صورت عدم حضور طرف، دادگاه می تواند با رعایت مقررات و تشریفات رسیدگی (ابلاغ از طریق آگهی در صورت مجهول المکان بودن، داوری، مشاوره و …) حکم طلاق (یا گواهی عدم امکان سازش) به صورت غیابی صادر کند.

دیدگاه ها بسته شده است